Saturday, December 11, 2010

Tip atasi masalah kewangan suami isteri

Berdasarkan perkataan DUIT.

D-bermaksud doa iaitu sentiasa berdoa dengan mengamalkan sembahyang sunat dhuha dua rakaat setiap hari dan membaca surah Al-Waqiah tiap-tiap malam.

U-bermaksud usaha yang berterusan tanpa jemu dan putus asa. Usaha yang berterusan juga beerti istiqamah di dalam pekerjaan.

I-bermaksud ikhtiar dengan berbagai-bagai cara. Antaranya, meminta nasihat daripada pakar perunding kewangan yang berpengalaman serta bergaul dengan orang yang telah berjaya.

T-bermaksud tawakkal setelah berusaha berikhtiar dan berdoa hendaklah disertai dengan sifat tawakkal iaitu menyerah diri kepada Allah yang Maha Berkuasa yang menentukan segala-galanya. Kita hanya boleh berdoa , berikhtiar dan berusaha tetapi yang menentukan kejayaannya ialah Allah s.w.t. Tuhan yang Maha Pemurah.

Sumber: Ustazah Dato' Siti Nor Bahiyah Mahamood-majalah harmoni

p/s: Hidup ini mmg penuh dgn dugaan..ada macam-macam masalah yang akan kita hadapi , salah satu daripadanya masalah kewangan ni lah. Tapi bak kata ustazah bahiyah kita jgn berputus asa, berdoa dan terus berdoa dan disamping tu jgn lak lepas doa dok diam jer tak berusaha langsung. Kena usaha dan terus usaha sampai kita berjaya.Buat kawan-kawan semua semoga kita tabah mengharungi hidup di dunia ini.Adios.

No comments:

Post a Comment

Self Check List 4Me and U

Suka sgt baca posting dr ayu safieza....blog http://kitchencolours.blogspot.com/ tentang self check list..peringatan untuk diri sendiri..hope ayu tak kisah....saya letak kat sini..

Self Check List

4Me and U

  • ~ Menutup aurat sepenuhnya
  • ~ Berisgtifar apabila buat benda laqa'
  • ~ Bersyukur dengan ucapan alhamdulillah
  • ~ Membaca al-Mulk dan witir sebelum lena
  • ~ Mendoakan orang lain
  • ~ Memaafkan kesalahan orang lain
  • ~ Membaca Al Matsurat selepas subuh dan asar
  • ~ Membaca dan menghayati al-Quran setiap hari
  • ~ Taat pada suami & ibu bapa
  • ~ Bersabar mendidik anak
  • ~ Mengingati mati sekerap mungkin
  • ~ Merasa diri hina dan buruk dihadapanNYA
  • ~ Berfikir tentang kekuasaan Allah
  • ~ Bangun qiam at least seminggu sekali
  • ~ Berpuasa 8 kali sebulan
  • ~ Solat 5 waktu di awal masa
  • ~Berfikiran positif dan gembirakan diri dan orang lain
  • ~Berbaik sangka, jauhi berduka & akui kelemahan diri
  • ~Berusaha memperbaiki diri
  • ~Jaga makan, minum dan lakukan senaman
  • ~Jaga mata, lidah dan hati
  • ~Jaga pergaulan