Tuesday, November 30, 2010

Beramal

Jadilah seorang yang sentiasa bersikap adil, rendah hati, pasrah pada ketentuan Allah s.w.t dan mengasihi sesama makhluk. Selain itu, tunaikanlah ibadah wajib dan perbanyakkanlah bekal dengan mengerjakan ibadah-ibadah sunat nescaya engkau akan mendapat kemenangan.

Sunday, November 28, 2010

Cuti -Cuti M'sia

Jom pegi cuti-cuti m'sia...pemandangan pantai Teluk Cempedak..cantikkan. Apa lagi bole ler pegi masa cuti sekolah ni. Baru pegi minggu lepas bawak anak-anak bercuti....















Tak mandi pantai pun...ombak cam kuat..takut la pulok...cuma g mandi kolam nih...



Apa nikmat yang kurang kita sedari...

Wanita yang cantik lagi takwa, rumah yang luas, rezeki yang cukup, dan tetangga yang soleh adalah kenikmatan yang kurang disedari oleh kebanyakan manusia.

Friday, November 26, 2010

Hadis-Renungan bersama

Sabda Rasullullah s.a.w yang bermaksud:"jika seseorang wanita menunaikan solat lima waktu, berpuasa pada bulan Ramadan, mentaati suaminya dan menjaga kehormatannya, maka dikatakan kepadanya, masuklah ke dalam syurga melalui pintu mana saja yang kamu kehendaki." -Hadis Riwayat Ahmad dan Tabarani

Mari membaca Al-Quran

Al-Quran merupakan harta peninggalan yang paling berharga bg umat Islam.Ianya diturunkan untuk dijadikan sebagai panduan dan petunjuk bagi semua umat dan menjadi penawar bagi penyakit batin seperti gelisah putus harapan.Membaca dan menghayati Al-Quran amat dituntut kerna di dalam Al-Quran mengandungi pelbagai nasihat dan panduan bagi memandu manusia ke arah yang diredai.

p/s: harap2 sgt tetiap hari baca even sikit, supaya hati sentiasa tenang...

Wednesday, November 24, 2010

Sentiasa Mengingati Allah

Ingatilah Allah setiap masa, pada waktu susah dan senang, kerana ia adalah sumber ketenangan.Mengingati Allah, boleh dilakukan dalam banyak cara antaranya dengan berzikir, berwirid, bertasbih, bertahmid dan melafazkan asmaul husna setiap hari.

Monday, November 22, 2010

Amalan Membaca Surah Al-Waqiah

Amalan membaca Surah Al-Waqiah untuk memohon rezeki yang banyak atau kekayaan daripada Allah S.W.T itu memang telah diketahui umum semenjak dahulu lagi.Ramai umat Islam yang mengamalkannya malah sesetengahnya menjadikan ia sebagai wirid setiap hari.

Sesiapa yang membaca Surah Al Waqiah sebanyak 40 kali selama 40 hari Insyaallah akan dikurniakan kelapangan rezeki tanpa terlalu menempuh kesulitan.

Dipetik dari buku Doa Pelindung & Penawar Angin Ahmar karangan Haji Johari B. Haji Alias.

p/s: jom kengkawan..mari kita sama-sama baca..moga kita semua dimurahkan rezeki.Surah ni ada 96 ayat..dan kalau baca tak lama sgt..sekejap jer rasanya tak sampai 1/2 jam.

Bangun Pagi

Latihlah dirimu untuk selalu bangun pagi kerana hal itu membawa keberkatan. Pada saat itu, lakukanlah kegiatan-kegiatan yang positif seperti berzikir, membaca, menghafal, dan menelaah Al-Quran atau buku-buku, mengarang atau berjalan-jalan santai ke luar rumah.

p/s: peringatan buat diri sendiri gak nih..

Thursday, November 18, 2010

Bahagia

Jangan bayangkan kebahagian yang lebih besar daripada apa yang anda rasakan saat ini, supaya anda tidak kehilangan apa yang anda miliki saat ini. Dan jangan tunggu -tunggu musibah yang akan datang, kerana jika demikian bererti anda ingin mempercepat datangnya kesusahan dan kesedihan.

p/s: betul3x... kita selalu lupa dan tak hargai apa yg kita ada ..tp bila bende tu dah takder ..baru teringat2...hmmm..

Monday, November 15, 2010

Berdoalah selalu

Doa adalah senjata mukmin.Doa adalah perisai untuk menghadapi segala ujian ,musibah, kesedihan atau kekecewaan.

"Berdoalah kepada-Ku, nescaya akan KUperkenankan bagimu'-"Surah al-mukminun:60

Sunday, November 14, 2010

10 Panduan Jadikan Wanita Berjaya

Suka baca artikel dari http://www.sweetbajukurungcollection.blogspot.com/. Tip berikut mungkin akan membantu anda menjadi wanita berjaya. Marilah sama-sama kita renungi....

1- Buang Jauh Fikiran Negatif.
Berfikiran negatif tidak akan membawa anda ke mana-mana.ia ibarat racun perosak kejayaan anda.kenalpasti fikiran2 negatif,buangkan jauh2 lawan dan kalahkan ia.bayangkan kejayaan yang bakal di raih.

2- Tangani Ketakutan
Takut dan bimbang acap kali merencapkan langkah untuk berjaya.Tanggani dengan baik, usah biarkan ia menguasai diri dan minda anda.Sebaliknya yakinlah bahawa anda mampu melakukan yang terbaik dan mencuba bersungguh2.

3- Tekun dan jujur
Tekun dan ikhlas menjalankan tugas adalah kunci utama kejayaan,ini bermakna setiap tugas yang di lakukan hendaklah di buat dengan penuh keikhlasan & berkualiti tanpa merungut.kebanyakkan wanita yang berjaya biasanya adalah dari kalangan mereka yg gigih & mempunyai daya tekun yg tinggi.

4- Inspirasi & Motivasi
Inspirasi membentuk motivasi. ia akan mempengaruhi hala tuju kejayaan anda.Utk berjaya cuba dptkan idola daripada ikon dalam bidang yg sama.jadikan ia sbg "role Model" anda.

5- Kuasai Ilmu & Kemahiran
Tidak kisah apapun bidang yg di ceburi,penguasaan ilmu dan kemahiran amat penting untuk anda meraih kejayaan.Usah segan silu utk menerokanya w'pun terpaksa meminta bantuan daripada orang bawahan anda.Timbalah lebih byk ilmu dan kemahiran.Jadi bersedia utk menghadapi peredaran waktu dan menerokai sesuatu yg baru.

6- Cekal Hati,Kuatkan semangat
Tidak mudah untuk menjadi orang yg berjaya kerana halangan yg bakal di terima bukanlah sedikit.Cubalah bersikap tabah dan kuatkan semangat agar tidak terpengaruh mahupun terduduk dgn setiap kekalahan.Latihlah diri agar sentiasa bersikap rasional dalam apa jua situasi.

7- Usah Berlengah
Usahlah sesekali berlengah dalam setiap tindakan dan perancangan.Ingatlah setiap detik amatlah berharga dan bermakna.Usahlah menjadikan emosi anda sebagai punca membazir waktu.

8- Rancang & Jadualkan
Perancangan yg rapi cukup penting kerana ia menentukan sejauh mana kelancaran tugasan anda.Selesai merancang ,buatlah jadual dan senaraikan tugas mengikut tuntutan keperluan serta kepentingan .Jadilah seorang individu yg berdisiplin dgn melaksanakan tugas berdasarkan jadual tersebut.

9- Muhasabah Diri
Bukan mudah utk menilai diri, lebih2 lagi kalau di lakukan oleh individu lain. Namun cuba bersikap rasional, tenang dan kuat.Anggaplan ia sbg suntikan semangat utk berjaya.Kenal pasti kelemahan dan kekuatan diri.cuba perbetulkan kelemahan dan kesilapan.

10- Katakan TIDAK pada Kegagalan
Walauapapun yg terjadi , janganlah berputus asa,jgn pula mudah mengalah.lebih2 lagi kalau anda belum mencuba.Meskipun anda pernah mengalami kegagalan namun tidak bermakna kerjaya anda telah berakhir.Sebaliknya jadikan kegagalan sebagai permulaan utk mengecap kejayaan

Hadis Riwayat at-Tirmidzi

"Sesiapa di antara kamu yang berasa aman dirinya, sihat tubuhnya dan cukup persediaan makanan rutinnya pada hari tersebut, seakan-akan dia telah diberi semua kenikmatan dunia"

Friday, November 12, 2010

Bersederhana dalam hidup

Rezeki yang diperolehi sebenarnya sudah mencukupi untuk kehidupan jika manusia itu tahu untuk bersyukur.

Beramal Ibadah

Beramal Ibadahlah sesuai dengan anjuran Islam seperti yang di amalkan oleh Rasullullah SAW.Mukmin sejati akan mengisi ruang masanya dengan berbagai amalan yang dapat mendekatkan diri dengan Allah SWT.Bibirnya sentiasa basah dalam berzikir, membesarkan dan mengagungkan yang Maha Pencipta.Kemudian sentiasa berdoa dalam mengharapkan keredhaaanNya.......

3 perkara membahagiakan

al-sakinah(ketenangan)
al-mawaddah(kemesraan)
al-tarahum(timbang rasa)

Sebuah rumahtangga yang berjaya didirikan atas 3 struktur ini merupakan keluarga yang paling bahagia, malahan inilah keluarga yang mampu mengatasi segala cabaran hidup.

Harta benda dan kemewahan hidup tidak menjamin kebahagiaan yang dicari....

Thursday, November 11, 2010

Doa dan Zikir

Alangkah lebih baik jika kita mampu mengisi dari setiap denyutan jantung kita dengan berzikir dan berdoa kepada Allah. Kemudian menghayatinya sebagai sesuatu amalan yang tidak mungkin terpisah dari kehidupan kita.Kerana insan yang beriman, dikala pagi ia bertasbih dan berdoa , dikala petang ie tetap dengan kerendahan jiwanya dengan berzikir kepadaNya. Dikala malam hari ia semakin menundukkan diri kepada Pencipta Yang Agung.

Self Check List 4Me and U

Suka sgt baca posting dr ayu safieza....blog http://kitchencolours.blogspot.com/ tentang self check list..peringatan untuk diri sendiri..hope ayu tak kisah....saya letak kat sini..

Self Check List

4Me and U

  • ~ Menutup aurat sepenuhnya
  • ~ Berisgtifar apabila buat benda laqa'
  • ~ Bersyukur dengan ucapan alhamdulillah
  • ~ Membaca al-Mulk dan witir sebelum lena
  • ~ Mendoakan orang lain
  • ~ Memaafkan kesalahan orang lain
  • ~ Membaca Al Matsurat selepas subuh dan asar
  • ~ Membaca dan menghayati al-Quran setiap hari
  • ~ Taat pada suami & ibu bapa
  • ~ Bersabar mendidik anak
  • ~ Mengingati mati sekerap mungkin
  • ~ Merasa diri hina dan buruk dihadapanNYA
  • ~ Berfikir tentang kekuasaan Allah
  • ~ Bangun qiam at least seminggu sekali
  • ~ Berpuasa 8 kali sebulan
  • ~ Solat 5 waktu di awal masa
  • ~Berfikiran positif dan gembirakan diri dan orang lain
  • ~Berbaik sangka, jauhi berduka & akui kelemahan diri
  • ~Berusaha memperbaiki diri
  • ~Jaga makan, minum dan lakukan senaman
  • ~Jaga mata, lidah dan hati
  • ~Jaga pergaulan